www.DR-Z.pl

Polskie forum poświęcone motocyklowi Suzuki DR-Z

Grupa DR-Z 400 Polska
Teraz jest 19 lis 2019, o 15:51

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 kwi 2017, o 13:02 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
WSTĘP:
Już prawie rok mam DRZ'tę w wersji S (rocznik 2001, przebieg około 10k). Jestem z niej bardzo zadowolony. Jako pierwszy motor sprawdza się genialnie. Byłem na niej w Rumunii i regularnie jeżdżę w lżejszym off'ie więc za ten czas już dość dobrze poznałem maszynę.

PROBLEM:
Szarpanie na średnich obrotach w momencie zamknięcia/otwarcia gazu.

OBJAWY/SYTUACJA:
Ruszam motorem na jedynce, wrzucam dwójkę, trzymam średnie obroty a następnie muszę zwolnić przed ostrym zjazdem/światłami. Puszczam/zwalniam manetkę gazu i w tym momencie mam odczuwalne silne szarpnięcie. Odczuwalne na tyle że jeżeli jestem w pozycji stojącej to rzucą mną do przodu z pól metra. Następnie chce trochę przyśpieszyć więc dodaje gazu, zaczynam powoli odkręcać manetkę i na początku motor w ogolę nie reaguje, a po chwili szarpie mocno do przodu rzucając mną do tyłu.

ROZPOZNANIE PROBLEMU:
Kilka rozmów z fachowcami z serwisów co by to mogło być i według opinii większości padło na gaźnik. Odstawiam więc do serwisu Wilcza Garage(ponoć jednego z najlepszych w Krakowie). Do zrobienia regulacja i czyszczenie gaźnika, ale jako nadrzędny problem zaznaczam szarpanie.

PRÓBA NAPRAWY nr 1:
Przy wstępnym oględzinach widać że gaźnik nie do końca poprawnie trzyma obroty na "wolnym" biegu (falują). Owszem tak było/jest potwierdzam z tym że nie przeszkadzało mi to za bardzo, moc i pobór paliwa był i jest w normie. Ale faktycznie coś z tym nie tak. Diagnostyka fachowców wskazała że jedna z części gaźnika była źle wyregulowana przez poprzedniego właściciela i przy okazji nieodwracalnie uszkodzona. Tzn. ta cześć działa ale nie tak jak powinna, przez to to falowanie obrotów. Na zdjęciu strzałką przedstawiony uszkodzony element.
Taka część ponoć kosztuje w granicach 800 zł nowa, a więc się nie opłaca. Taniej kupić nowy gaźnik. Pytanie z serwisu do mnie czy kupujemy? Jak ma to naprawić problem który robi się coraz bardziej natrętny, to OK, robimy.
Edited: tą zepsutą częścią okazał się "zbędny" Selenoid :)

WYNIK NAPRAWY nr 1:
Zainwestowane 590 zł. Koszt gaźnika 440 zł, koszt wymiana i regulacji kolejne 150 zł, w sumie 590 zł. Odpalam zadowolony i ruszam do domu. W plecaku stary gaźnik. Dojeżdżam do świateł i zamykam przepustnicę/gaz żeby wyhamować po części silnikiem, szarpie. Dodaje gazu i znowu szarpie. Fcuk - nie gaźnik. Rozczarowany jadę dalej. Hmm... co jest. Motor wyraźnie stracił na mocy. Odkręcam manetkę gazu i... no jedź, po chwili motor mnie rozumie i przyśpiesza. Może złudzenie kolejna próba na prostej... ehh to samo. Następnego dnia wracam do serwisu.

PRÓBA NAPRAWY nr 2:
Opisuje wrażenia w serwisie. Proszą zostawić motor. Przy okazji patrzą na napęd zwracając uwagę że jest dość mocno zużyty. Sugerują również że tak zużyty łańcuch może potęgować uczucie szarpania "rozprężając się" przy dodaniu gazu więc wypada wymienić. Ok. ale róbmy sekwencyjnie. Obawiam się że zainwestuje kolejne 400-500 zł. w napęd a nie rozwiąże to głównego problemu. Sugerują że przymulenie nowego gaźnika może być spowodowana ustawieniem iglicy. Ponoć w starym była przesunięta o jeden ząbek a w nowym zostawili jak ma być fabrycznie. Więc ustawią jak w starym i zobaczymy.

WYNIK NAPRAWY nr 2:
Zainwestowane 330 zł. W ramach tego zamontowany nowy napęd (łańcuch i zębatki) JT. Nie było to przyczyną szarpania. Dodatkowo ustawili mi iglicę na położenie "jak w starym" gaźniku, czyli podniesiono ją o jeden ząbek w odniesieniu do ustawienia fabrycznego. To rozwiązało problem mocy. W między czasie również kolega z forum usunął mi Selenoid, nie było to przyczyną szarpania, mimo to polecam wszystkim ten zabieg, przyjemność jazdy +1.
Pojeździłem tak kilka dni i wróciłem do serwisu.

PRÓBA NAPRAWY nr 3:
Mimo wyczuwalnego znudzenia "moją sprawą" przyjmują motor do serwisu po raz kolejny.
Sugeruję również że problem może być w wielowypuście lub tłumiku sprzęgła.

WYNIK NAPRAWY nr 3:
Rozebrali sprzęgło, odkryli że było źle złożone: ostatnia przekładka/tarcza była założona pod innym kątem. To powodowało problem że na wbitym biegu i wciśniętym sprzęgle motor delikatnie pchało do przodu. Również po zebraniu wszystkiego poprawnie biegi zaczęły wchodzić łatwiej. Co z szarpaniem? Robię jazdę próbną i... szarpanie nie zniknęło :( Naprawa trwa już miesiąc a ja wciąż nie mogę otworzyć porządnie sezonu.
Odbieram motor na tydzień bo mam zaplanowany rajd, umawiam się że zostawię go po powrocie.

PRÓBA NAPRAWY nr 4:
I znowu odstawiam motor, jako że ostatnio nie zdejmowali całkowicie kosz sprzęgła teraz to zrobią.

WYNIK NAPRAWY nr 4:
Zdjęli kosz sprzęgła. Okazało się sprężyny tłumiące mają luzy. Luz jest widoczny na załączonych filmikach:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Jako że zregenerować się nie da kupiłem nowy(używany) kosz sprzęgła i... nie wierze co za dzień - problem został rozwiązany!

Dziękuje wszystkim za odzew i pomoc w tej sprawie.


Ostatnio edytowano 8 cze 2017, o 20:48 przez wozhd, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 kwi 2017, o 22:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lut 2016, o 19:47
Posty: 1706
Wiek: 27
Lokalizacja: Opole
Motocykl: Było DRZ400S '07
Do sprawdzenia wszystkie podciśnienia ew. Pair + solenoid delete

Do sprawdzenia slide i membrana w gaźniku jak to wyglda

Podstawowe nastawy według serwisówki

Wysokość pływaka
Iglicy

Sprawdzić czy kranik dobrze puszcza paliwo

Sprawdzić stan zaworka pływaka

Sprawdzić stan linek gazu

Sprawdzic czy nie idzie lewe powietrze przy dolocie

Łańcuch sobie podaruj byle miał naciąg w normie

_________________
Aerox 50(08) -> ZX6R J1 -> GSXR6 K4 -> DRZ400S K7 + ZX6R F3 (95)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 16:19 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
Dzięki krizzo.
Dzisiaj byłem w serwisie i problem z mocą został rozwiązany poprzez przesunięcie iglicy o jeden ząbek. Aż się nie wierzy jak taka pierdoła zwiększa "satysfakcje" z jazdy. A ponoć można ją jeszcze podnieść o 2 ząbki.
Co się tyczy szarpania to wszystko zostało po staremu. Mówią że tak już jest i że polecają wymienić napęd. Jedyne co zostaje to znaleźć inną drz'tę sprawdzić jak to wygląda u innych.

Co się tyczy twoich wskazówek to bym wykluczył z tej listy elementy gaźnika. Został on wymieniony na inny i usterka została.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 16:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2016, o 20:02
Posty: 492
Lokalizacja: małopolska
Motocykl: RMZ 450
Podnieś moto na podnośniku, wrzuć jedynkę i obracaj kołem "do przodu" i "do tyłu" - ile koło obraca się na wrzuconym biegu?

_________________
Była DRZ 400S, jest TE 450


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 17:13 
Offline

Dołączył(a): 12 gru 2015, o 11:21
Posty: 30
Lokalizacja: Kraków
Dopiero teraz zauważyłem temat, to na zdjęciu to chyba ten solenoid i można to wywalić w cholerę. Procedura jest w internecie co wywalić, gdzie zaślepić itd. Co do napędu to też może być prawda że może szarpać, ale nawet jeśli jest bardzo zużyty (dopóki łańcuch nie przeskakuje na zębatce- przednia zużywa się szybciej) to jeśli jest odpowiednio naciągnięty to nie powinno być strasznego szarpania, ew. podciągnąć jeszcze trochę, ale z głową i kwestia szarpiącego napędu odpada.
Tak mi się jeszcze przypomniało, że co prawda nie w drz, ale w jakimś chińczyku 125ccm, którego ciągle jeszcze użytkuję też miałem problem z szarpaniem i było to spowodowane czymś co się nazywa Secondary air. Nie wiem czy działało tak jak w drz-tach, ale też wychodziła rurka z głowicy z której leciały spaliny, szło to przez jakiś zawór i jeden wąż do airboxu, a drugi do gaźnika. Wywaliłem i skończyło szarpać.
Podsumowując proponowałbym najpierw sprawdzić czy łańcuch nie ma za dużego luzu (max chyba 3-4cm), ew naciągnąć. Jeśli nie to to usunąc Pair Valve + selenoid http://forum.super-moto.pl/topic15984-drz400-gaznik-mikuni-usuniecie-pair-valve-i-selenoid-valve.html, https://www.thumpertalk.com/forums/topic/518525-euau-pair-valve-solenoid-removal/.
Ew. jakiś syf w paliwie, przycinające się/za luźne linki gazu.

Jak ogarnę lejącą chłodnicę to mogę podskoczyć i dać na chwilę drz do jazdy do porównania, ale to się na fb zgadamy.


Ostatnio edytowano 9 maja 2017, o 16:20 przez Jakub123, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 18:41 
Offline

Dołączył(a): 27 mar 2014, o 07:58
Posty: 96
Lokalizacja: KRK
Motocykl: TE310
Podjedź w wolnej chwili to zerknę na to.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 18:50 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
jacekl napisał(a):
Podnieś moto na podnośniku, wrzuć jedynkę i obracaj kołem "do przodu" i "do tyłu" - ile koło obraca się na wrzuconym biegu?


6 cm


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 18:58 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
Jakub123 napisał(a):
Dopiero teraz zauważyłem temat, to na zdjęciu to chyba ten solenoid i można to wywalić w cholerę. Procedura jest w internecie co wywalić, gdzie zaślepić itd. Co do napędu to też może być prawda że może szarpać, ale nawet jeśli jest bardzo zużyty (dopóki łańcuch nie przeskakuje na zębatce- przednia zużywa się szybciej) to jeśli jest odpowiednio naciągnięty to nie powinno być strasznego szarpania, ew. podciągnąć jeszcze trochę, ale z głową i kwestia szarpiącego napędu odpada.
Tak mi się jeszcze przypomniało, że co prawda nie w drz, ale w jakimś chińczyku 125ccm, którego ciągle jeszcze użytkuję też miałem problem z szarpaniem i było to spowodowane czymś co się nazywa Secondary air. Nie wiem czy działało tak jak w drz-tach, ale też wychodziła rurka z głowicy z której leciały spaliny, szło to przez jakiś zawór i jeden wąż do airboxu, a drugi do gaźnika. Wywaliłem i skończyło szarpać.
Podsumowując proponowałbym najpierw sprawdzić czy łańcuch nie ma za dużego luzu (max chyba 3-4cm), ew naciągnąć. Jeśli nie to to usunąc Pair Valve + selenoid http://forum.super-moto.pl/topic15984-drz400-gaznik-mikuni-usuniecie-pair-valve-i-selenoid-valve.html, https://www.thumpertalk.com/forums/topic/518525-euau-pair-valve-solenoid-removal/.
Ew. jakiś syf w paliwie, przycinające się/za luźne linki gazu.

Jak ogarnę lejącą chłodnicę to mogę podskoczyć i dać na chwilę drz do jazdy do porównania, ale to się na fb zgadamy.


No jako że teraz mam 2 gaźniki to pewnie jeden trochę okroje, selenoid+pair-valve, ale to pewnie za chwilę. Zakładam że na fabrycznych nie przerobionych motorach nie szarpie, więc jest możliwa konfiguracja bez tego defektu nawet z tymi zbędnymi dodatkami.

Jutro podciągnę łańcuch i zobaczę co i jak.

Linki gazu ponoć w porządku.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 20:56 
Offline

Dołączył(a): 18 maja 2016, o 09:18
Posty: 207
S'ka nie ma czasem koła na wybieraku? Może gumy nie ma już ptawie wcale.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 maja 2017, o 21:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lut 2016, o 19:47
Posty: 1706
Wiek: 27
Lokalizacja: Opole
Motocykl: Było DRZ400S '07
Zębatka jest na sztywno z kołem

_________________
Aerox 50(08) -> ZX6R J1 -> GSXR6 K4 -> DRZ400S K7 + ZX6R F3 (95)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 maja 2017, o 07:40 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
Dzisiaj spróbowałem naciągnąć łańcuch zbyt mocno. Zostawiłem 2-3 cm. Różnic w szarpaniu nie zauważyłem. Szukam dalej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 maja 2017, o 10:17 
Offline

Dołączył(a): 18 paź 2015, o 14:05
Posty: 69
Może zobacz jak się ma kosz sprzęgłozy zewnętrzny, jeżeli sprężyny mają duży luz to może to być przyczyną


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 maja 2017, o 22:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lut 2016, o 19:47
Posty: 1706
Wiek: 27
Lokalizacja: Opole
Motocykl: Było DRZ400S '07
Przypomnę tylko że kosz skręcamy 10nm czyli byle doszła śróba do końca

_________________
Aerox 50(08) -> ZX6R J1 -> GSXR6 K4 -> DRZ400S K7 + ZX6R F3 (95)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 maja 2017, o 22:31 
Offline

Dołączył(a): 18 paź 2015, o 14:05
Posty: 69
Dla rozwiania wątpliwości, chodzi o te sprężyny
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 maja 2017, o 09:27 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
Wczoraj od motorka został odłączony Selenoid (Pair Valve w 2001 jeszcze nie montowano). Nie było to przyczyną szarpania.
Zdecydowanie polecam wszystkim posiadaczom DR'Zty ten zabieg. Mimo że nie dodaje to mocy, przyśpieszanie na 1, 2 i 3 biegu wygląda teraz inaczej, w moim odczuciu znacznie "przyjemniej". Jeżeli bym wiedział że różnica będzie aż tak wyczuwalna wywaliłbym to od razu. Dzięki rastech!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 maja 2017, o 10:19 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
Wczoraj wymieniłem napęd na jeden z lepszych z JT (ponoć trwalszy niż DID) i owszem motor jedzie "płynniej". Mimo to szarpanie nie zniknęło i nadał jest wyczuwalne. Przez ostatni tydzień miałem okazje spotkać się z dwoma posiadaczami DRZ'ty i przejechać się na każdej z nich. Pierwsza z 2001 roku, czyli rocznik identyczny jak mój. Szarpania brak. Druga SM'ka - szarpania brak. Mimo że napędy w nich nie były nowe i gaźniki nie były świeżo po regulacji. A więć szukam dalej, ale gdzie?
Może skrzynia: luz na zębatkach, albo zdeformowane zęby? Co o tym myślicie?

REFLEKSJA:
okazało się że zepsutym elementem w pierwszym gaźniku był Selenoid i właśnie go chcieli mi zamówić za około 200 euro. Alternatywnie wymienili mi gaźnik z którego i tak w konsekwencji został odłączony Selenoid. Teraz mam cały fabryczny gaźnik który nie wymagał wymiany. Fcuk. Dostałem kolejną nauczkę że warto maksymalnie samemu (w miarę możliwości) zagłębiać w serwis - inaczej będziesz się przepłacać nawet w dobrym serwisie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 cze 2017, o 11:18 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 06:26
Posty: 24
Pierwszy post odświeżony.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 cze 2017, o 20:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lut 2016, o 19:47
Posty: 1706
Wiek: 27
Lokalizacja: Opole
Motocykl: Było DRZ400S '07
Solenoid to sie wywala całkiem (na wejściu)

PAIR też

_________________
Aerox 50(08) -> ZX6R J1 -> GSXR6 K4 -> DRZ400S K7 + ZX6R F3 (95)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 cze 2017, o 20:14 
Offline

Dołączył(a): 26 lut 2017, o 17:18
Posty: 8
Moze problem z mieszanka paliwo powietrze. Gumy przy gazniku bym sprawdzil. Moze wystarczy zmienic swiece, lub fajke. Najlepiej jalbys mial moto na podmianke....


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 cze 2017, o 22:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lut 2016, o 19:47
Posty: 1706
Wiek: 27
Lokalizacja: Opole
Motocykl: Było DRZ400S '07
Najlepiej mieć moto porobione, później mniej takich przygód sie trafia :)

_________________
Aerox 50(08) -> ZX6R J1 -> GSXR6 K4 -> DRZ400S K7 + ZX6R F3 (95)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Zidentyfikowani użytkownicy: robq


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group.